Het is (weer) zover! Je telefoonabonnement loopt af of bent van plan een nieuw telefoonabonnement af te sluiten; je zult je hoe dan ook moeten gaan verdiepen wat voor jou de voordeligste keuze is. In dit artikel geven we je tips bij het afsluiten van jouw nieuwe abonnement.
Verlengen of overstappen?
Wanneer je al een telefoonabonnement had bij een bepaalde provider, sta je voor de keus om over te stappen naar een andere provider of om je abonnement te verlengen. Dat je namelijk bij een bepaalde provider zit, hoeft niet te betekenen dat je je abonnement hier ook moet verlengen. Misschien ben je bij een andere provider wel een stuk goedkoper uit.
De concurrentie in de telecom-wereld is enorm, dus providers hebben vaak leuke acties waar jij als consument van kan genieten. Zo kan je als Ziggo-klant genieten van veel voordelen als je bij Vodafone een telefoonabonnement afsluit: dubbele data, maandelijkse korting en extra gratis televisiezenders! Kijk ook naar de providers van je familieleden, veel providers werken namelijk met gezinsvoordeel. Dit houdt in dat je korting krijgt op abonnementskosten of gratis onderling kunt bellen met familieleden die bij dezelfde provider een abonnement hebben afgesloten.
Wil jij graag profiteren van de voordelen van Ziggo? Ontdek alle mogelijkheden dan op de Ziggo website!
Ga naar ZiggoVergelijk!
Om ervoor te zorgen dat je hierbij de juiste keus maakt, is er eigenlijk maar één ding dat je te doen staat: vergelijken! Voordat je aan deze vergelijking gaat beginnen, is het goed om te weten wat je daadwerkelijke verbruik is geweest in de afgelopen maanden.
Stel: je hebt een abonnement (bundel) waarvoor je maandelijks voor 3GB mag internetten en een onbeperkt aantal belminuten hebt. Je ziet echter dat je de afgelopen maanden ver onder deze getallen zat. Neem dit in gedachten bij het afsluiten of verlengen van je nieuwe abonnement: grote kans dat je nu goedkoper uit zal zijn! Let er wel op dat je liever een iets duurdere bundel kiest, dan dat je maandelijks buiten je bundel gaat verbruiken; dan kunnen de kosten hoog oplopen! Op internet zijn een hoop websites te vinden die, wanneer jij je verbruik aangeeft, de voordeligste opties geven.
Check de dekking!
In Nederland zijn er vier grote providers die elk een eigen netwerk hebben: Tele2, KPN, T-Mobile en Vodafone. Verder zijn er nog kleinere providers zoals Simpel, deze providers opereren op de netwerken van KPN, T-Mobile of Vodafone. United Consumers heeft op deze website zogenaamde dekkingskaarten beschikbaar gesteld. Met deze dekkingskaarten kun je precies zien of jij een goede dekking hebt op de plekken waar je vaak komt.
Abonnement? Sim Only?
Als je weet wat je gebruik per maand ongeveer is, sta je voor de keuze welke vorm je abonnement aan gaat nemen. Een Sim Only abonnement is een normaal telefoonabonnement waarbij je niets extra’s meer hoeft te betalen voor de telefoon. Een Sim Only abonnement is dus de meest passende keuze voor jou, wanneer je de telefoon die je hebt niet hoeft/wilt vervangen door een nieuwe. Een Sim Only is goedkoper dan een ‘gewoon’ telefoonabonnement, omdat je de telefoon niet af hoeft te betalen.
Zo heb je bij Tele2 al Sim Only abonnementen voor €10 in de maand. De meeste mensen kiezen echter toch voor het abonnement met een telefoon. Je ontvangt dan een telefoon bij het afsluiten van je mobiele abonnement, maar de prijs van het toestel is verwerkt in de maandelijkse kosten van het abonnement. Let wel op: vanaf €250 levert dit je een BKR-registratie op!
Inkomenscheck
Wanneer je een duurder telefoonabonnement af wil sluiten, houd dan in gedachten dat vanaf 1 mei 2017 telefoonproviders verplicht zijn een inkomenscheck uit te voeren. Jij moet als consument aan kunnen tonen dat je de maandelijkse aflossing van de telefoon kan betalen. Bij de inkomenscheck wordt naar de gezinssamenstelling, het netto maandinkomen, de woonlasten en overige leningen gekeken.
Helaas komt het voor dat men niet door de inkomenscheck komt, een goed voorbeeld hiervan zijn de studenten. Zij hebben vaak een lager inkomen en toch maandelijkse lasten, waardoor zij maandelijks tekortkomen om het telefoonabonnement af te mogen sluiten.
Wat kunnen zij in dit geval doen? Ten eerste kan er natuurlijk gekozen worden voor een goedkoper toestel of goedkoper abonnement uit te kiezen waarmee je wel door de inkomenscheck kom. Maar goed, je hebt je zinnen gezet op die ene telefoon met dat ene abonnement; wat nu? Het enige wat je in dit geval kunt doen is het eenmalige bedrag wat betaald moet worden voor de telefoon te verhogen, waardoor de maandelijkse kosten fors dalen. Door dit eenmalige bedrag te verhogen, los je een groter deel van je ‘schuld’ al af. Hierdoor blijft er een lager bedrag over dat over de maanden verdeeld gaat worden.14 dagen bedenktijd
Na het afsluiten van je abonnement heb je wettelijk gezien 14 dagen bedenktijd. Mocht je je bedenken of kom je toch nog een betere deal tegen? Annuleren! Ook telefoons mogen gewoon teruggestuurd worden. Gebruik deze 14 dagen dus goed, overweeg of je zeker de juiste keus hebt gemaakt. Ja? Geniet dan van je nieuwe telefoonabonnement!