Joost
Elektronica / Telecom Leestijd: 9 minuten
Het belang van de smartphoneverzekering is een veelbesproken thema in de telecomwereld. Wat dekt die verzekering eigenlijk en is het ook voor mij verstandig om af te sluiten? Ik leg het je graag uit. Lees het artikel

Wat is een smartphoneverzekering en heb ik die nodig?

Leestijd: 9 minuten

De smartphone, kan jij nog zonder? We hebben het apparaat altijd bij ons, maar helaas zit daarom de kans op schade in een klein hoekje. Een val op straat, een duik in het toilet, een sleutelbos in dezelfde broekzak, het zijn slechts enkele voorbeelden van de veelvoorkomende ongevallen met een smartphone. Schade, zowel herstelbaar als onherstelbaar, kan je aardig wat geld kosten. Die kosten zijn te voorkomen met een smartphoneverzekering, maar heb je die wel nodig?

Man met baard met smartphone in hand

Kijk eens om je heen, hoeveel mensen die jij kent lopen rond met een kapotte smartphone? Een paar jaar geleden werkte ik bij elektronicawinkel Dixons. Hier zag ik vrijwel dagelijks kapotte smartphones, tablets, laptops en meer langskomen. Sommige klanten moest ik helaas teleurstellen met hoge reparatiekosten, een nieuw scherm kost al snel minimaal €150, of met de melding dat het apparaat echt niet meer te redden was. Klanten die hun apparaat wél verzekerd hadden slaakten een kreet van opluchting.

Niet iedereen die een smartphoneverzekering neemt, blijkt deze later echter ook nodig te hebben. Wat is dan verstandig om te doen? Laten we bij het begin beginnen.

Wat is een smartphoneverzekering?

Een smartphoneverzekering neem je bij het kopen van een smartphone. Voor een tablet en andere mobiele apparaten gelden in principe dezelfde verzekeringen. Als je een dergelijke verzekering neemt, betaal je maandelijks of jaarlijks een bepaald bedrag, afhankelijk van de waarde van je telefoon of tablet. Dit kan voor een goedkoop toestel slechts €5 per maand zijn, maar voor de nieuwste iPhone ook zomaar €15 per maand.

Schade

Een smartphoneverzekering dekt in principe alle mogelijke schade aan je mobiele apparaat. Een duik in het water, een val op de hoek van een tafel, het is allemaal geen probleem. Je brengt je smartphone naar de winkel of stuurt hem op naar de webshop van aankoop, waarna je verzekering gecontroleerd wordt. Vervolgens wordt je apparaat gerepareerd of vervangen. Je betaalt vaak wel een eigen risico van gemiddeld zo’n €35 tot €75. Je hoeft echter geen nieuw toestel meer te kopen of honderden euro’s te betalen voor een reparatie.

Let op: Krassen, deuken en andere schade die simpelweg ontstaat door het apparaat te gebruiken, maar de werking ervan verder niet belemmert, is over het algemeen niet verzekerd. Door gebruik ontstaat nu eenmaal slijtage.

Schade door overmacht, bijvoorbeeld door oorlog, overstromingen of natuurrampen wordt nooit gedekt door smartphoneverzekeringen. Ook is je smartphone niet gedekt als je naar een land gaat waar het niet veilig is. Vaak bestaat hier een zwarte lijst voor in de verzekeringsvoorwaarden.

Diefstal

Je telefoon ook verzekeren voor diefstal? Dat is bij de meeste verzekeringen mogelijk voor een kleine extra bijdrage. Denk hierbij aan zo’n €1 of €2 per maand extra. Hierbij moet je echter wel altijd een bewijs van diefstal of een gewelddadige overval hebben, bijvoorbeeld in de vorm van een aangifte bij de politie, om fraude te voorkomen. Sommige verzekeraars dekken ook de verbruikskosten die met je telefoon gemaakt worden nadat hij gestolen is, maar dit is lang niet altijd het geval.

Maar ik heb toch garantie?

In Nederland ontvang je standaard twee jaar fabrieksgarantie op onder andere smartphones. Onder deze fabrieksgarantie vallen defecten waar jij of een ander persoon in je buurt niets aan kan doen, maar fabrieksfouten zijn. Denk aan het vastlopen van je apparaat, een storende hoofdtelefoonuitgang of een vingerafdrukscanner die niet werkt. Werkt er iets niet meer? Dan kan je natuurlijk altijd even contact opnemen met de winkel waar je het apparaat gekocht hebt of met de fabrikant.

Let op: Op accessoires ontvang je in de meeste gevallen slechts zes maanden garantie. Hieronder vallen onder andere de oplader en een bijgesloten hoofdtelefoon. Ook op de accu ontvang je maar zes maanden garantie, omdat dit gezien wordt als een gebruiksproduct. Als je je smartphone erg veel gebruikt en hem vaak oplaadt heeft de batterij logischerwijs een kortere levensduur dan bij iemand die de telefoon veel minder vaak oplaadt. Daarnaast worden de prestaties van een accu na verloop van tijd altijd minder.

Wat echter niet onder garantie valt, is alle schade die niet spontaan ontstaan is door een fabrieksfout. Hieronder valt onder andere valschade, waterschade, krassen en het modificeren van je toestel (bijvoorbeeld het zelf vervangen van een onderdeel of het zogenaamde ‘jailbreaken’ bij iOS-apparaten). Dit is schade waar de winkel en fabrikant niets aan kunnen doen. Verwacht dus niet dat een gebarsten scherm onder garantie valt.

Je smartphonescherm laten repareren bij dat ene zaakje op de hoek? De kans is groot dat de garantie van je telefoon hierdoor vervalt. Dit komt doordat de fabrikant van een smartphone niet weet hoe zo’n winkeltje te werk gaat en of ze wel deugdelijke producten gebruiken. Wellicht gebruiken ze veel goedkopere (en slechtere) onderdelen of sluiten ze iets verkeerd aan. Een fabrikant kan hier niet garant voor staan. Als je je garantie wilt behouden, is het slimmer om contact op te nemen met de winkel waar je het toestel gekocht hebt of de fabrikant. Zeker Apple is hier heel erg streng in.

Waarom is schade soms erger dan je denkt?

Man houdt telefoon in smartphone hoesje vast op grindpad

Is je telefoon gevallen en lijkt er in eerste instantie niets of weinig aan de hand? Top natuurlijk, maar schijn bedriegt soms. Door een val of een aanraking met vocht kan er namelijk ook intern iets aangetast zijn. Zo kan het zijn dat de smartphone in eerste instantie nog prima werkt, maar hij later toch gebreken vertoont. Hierdoor kan het gebeuren dat je garantieaanvraag vervolgens toch afgekeurd wordt, terwijl je zelf de link niet direct gelegd had.

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Het is daarom altijd verstandig je telefoon goed op te bergen in een goed smartphonehoesje. Ze vangen een deel van de klap op, wat zorgt voor een kleinere kans op schade én minder krassen!

Ben ik verzekerd met mijn creditcard?

Koop je een duur product, zoals dus bijvoorbeeld een smartphone of tablet, dan doe je er verstandig aan om deze te betalen met een creditcard. Door af te rekenen met bijvoorbeeld MasterCard, Visa of American Express zijn je aankopen namelijk liefst 180 dagen verzekerd. Die verzekering dekt onder andere schade, verlies en diefstal. Zo ben je dus voor het eerste halve jaar gratis verzekerd bovenop de standaard twee jaar garantie.

Hoe zit het met mijn inboedelverzekering?

Er wordt vaak gedacht dat een inboedelverzekering ook geldig is voor je smartphone. Toch is dit lang niet altijd het geval. Bij de meeste inboedelverzekeringen is het verzekeren van mobiele apparaten namelijk een extra optie. Je moet deze dan dus bij het afsluiten van je inboedelverzekering bewust activeren en hier extra voor betalen. Weet je niet zeker of je inboedelverkering schade aan mobiele apparaten dekt? Controleer dan eventjes je polis of neem contact op met je verzekeraar.

Waar kan ik mijn smartphone verzekeren?

Smartphones verzeker je meestal direct via de winkel of webshop waar je de telefoon koopt. Vaak verloopt die verzekering overigens niet via de winkel zelf, maar een derde partij die hierin gespecialiseerd is, zoals Harmony Financial Services of een vergelijkbare partij. De meeste winkels en providers kunnen zo’n verzekering voor je regelen. Een overzicht van smartphoneverzekeringen bij enkele bekende winkels en providers:

Smartphoneverzekeringen - Klik op de naam van de verzekeraar voor de dekking
Winkel Naam verzekering Verzekeraar
Coolblue  Zekerheidspakket Actua
MediaMarkt Zekerheidsplan Actua
Bol.com Niet mogelijk -
The Phone House - Geek Squad
T-Mobile - Chubb
Tele2 Niet mogelijk -
Vodafone Vodafone Garant Chubb
KPN ToestelVerzekering KPN Insurance Company dac
BCC Service Plus Polis HDI Global SE
Mobiel.nl - WERTGARANTIE
Wehkamp Wehkamp Service+, niet meer mogelijk sinds 1 juni 2016 Actua
Paradigit Zorgeloos Genieten Actua
Belsimpel.nl - Tulip Assist Mobile
Apple AppleCare Apple

Het is ook mogelijk je smartphone zelf te verzekeren. Dit kan bijvoorbeeld voordelig en betrouwbaar via UnitedConsumers. Ook vind je op internet verschillende websites die dit aanbieden. Controleer wel altijd welke verzekeringsmaatschappij je smartphone daadwerkelijk verzekert en lees zeker reviews.

Een andere goede optie is de Mobielverzekering van de ANWB. Die verzekering dekt automatisch ook verlies en diefstal, plus beschadigingen door brand en storm. Als lid van de ANWB ontvang je hierop 5% ledenkorting. Je kan eventueel direct lid worden tijdens het afsluiten van de verzekering.

Wanneer is het verstandig een verzekering te nemen?

Meisje typt berichtje op smartphone

Als een smartphoneverzekering gratis zou zijn, zou iedereen die natuurlijk nemen. Dat is helaas niet zo, je betaalt altijd maandelijks of jaarlijks een bepaald bedrag voor het geval dat. Je weet vooraf niet of er iets gaat gebeuren. Ben je verzekerd en er ontstaat schade, dan ben je blij dat je die verzekering hebt. Als er geen schade ontstaan is, is het weggegooid geld dat je waarschijnlijk beter ergens anders aan had kunnen besteden. Gelukkig zijn de meeste verzekeringen na een bepaalde periode maandelijks af te zeggen, zo zou je bijvoorbeeld een verzekering kunnen nemen voor alleen het eerste jaar. 

Iedereen zegt bij aankoop van een smartphone voorzichtig te zijn met het apparaat. In de praktijk sneuvelen veel smartphones na verloop van tijd toch. Om te bepalen of een smartphoneverzekering voor jou verstandig is, hebben we een aantal vuistregels opgesteld:

  1. Is de eigenaar van de telefoon jonger dan 18 jaar oud? Dan is het bij wet verboden voor die persoon om een financiële verplichting, zoals een verzekering en ook een telefoonabonnement, aan te gaan.
  2. Heb je kleinere kinderen en maken die wel eens gebruik van je mobiele apparaten? Dan is het verstandig om een verzekering te overwegen. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat een behoorlijk deel van de schade aan smartphone en tablets veroorzaakt wordt door kinderen.
  3. Misschien wel het belangrijkste puntje: mocht de smartphone kapotgaan, is het in jouw financiële situatie dan lastig om een vergelijkbare vervanger aan te schaffen? Dan raden we je een smartphoneverzekering aan. Kan je een vergelijkbare vervanger gemakkelijk betalen? Doe het dan vooral niet.
  4. Ben je veel op reis met je smartphone? Ook dan raden we je een verzekering aan, mét dekking voor diefstal. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je weet nooit wat je op reis allemaal tegenkomt. Zit je vooral veel in de auto? Laat het dan lekker links liggen.
  5. Ben je over het algemeen niet zo voorzichtig met je spullen, heb je bijvoorbeeld eerder al telefoons laten sneuvelen? Wees dan geen ezel en verzeker je nieuwe toestel!
  6. Lees altijd de voorwaarden van een verzekering goed door. Staat er iets in wat je niet bevalt, ga dan niet akkoord.

Heb je een verzekering afgesloten voor je smartphone, maar krijg je hier achteraf toch spijt van? Onder de Nederlandse wet is de verzekering in alle gevallen binnen 14 dagen na het afsluiten te annuleren. Je ontvangt dan ook alle reeds gemaakte kosten terug. Laat je niet voor het blok zetten door een verkoper en bedenk vooraf of je een verzekering wilt of niet.

Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Heb jij je smartphone verzekerd?   Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel