Een auto kopen gaat niet over één nacht ijs. Het is een aankoop waar vaak lang over nagedacht wordt en waarbij alle opties overwogen worden. Occasions, of tweedehands auto’s, zijn erg populair in Nederland. Helaas zijn ook hierbij de prijzen vrij hoog, de reden voor veel autodealers om auto’s te importeren om nog winst te kunnen behalen. In plaats van deze winst aan de dealer te overhandigen, kan je je nieuwe auto echter ook zelf importeren. Hiermee kan je veel geld besparen!
Wat is een geïmporteerde auto?
Een geïmporteerde auto is een auto die in eerste instantie niet in Nederland op de markt is verschenen. Hij is als nieuwe auto dus niet in Nederland verkocht, maar in een ander land. Dit betekent echter niet dat je als Nederlander zo’n auto niet kan kopen. Je kan hem namelijk invoeren, waardoor de auto een Nederlands kenteken krijgt. Dit noemen we importeren.
Waarom importeren?
Een Nederlandse occasion is relatief duur, kijkend naar de prijzen van occasions in andere Europese landen. Dit komt vooral door de hoge belastingen en dat er vrijwel geen personenauto’s in Nederland worden gemaakt.
De auto’s die dealers importeren in Nederland komen momenteel voornamelijk uit Duitsland. Deze, vaak Duitse auto’s, zijn namelijk in Duitsland relatief goedkoop en ook nog eens erg gewild. Bovendien rusten veel Duitsers hun auto erg luxe uit, waardoor je voor weinig geld een luxe auto hebt. Denk bijvoorbeeld aan de automerken BMW, Audi, Volkswagen, Opel en Mercedes, maar ook automerken die geen Duitse oorsprong hebben, maar nu wel in Duitse handen zijn, zoals SEAT, Skoda en Ford. Er worden in Nederland ook veel auto’s geïmporteerd uit België en Spanje, maar het overgrote deel komt uit Duitsland.
Een auto die in Nederland tweedehands €10.000 kost, kan in Duitsland wel €2.000 goedkoper zijn. Het zou natuurlijk mooi zijn als je die volledige besparing in je zak kan steken, maar dat is helaas niet zo. Bij het importeren van een auto komen een aantal zaken kijken. We lichten ze voor je uit.BPM bij invoering
Als je een auto gaat invoeren moet je dit aangeven bij de Nederlandse belastingdienst. Je betaalt vervolgens een Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, BPM. Dit bedrag wordt berekend aan de hand van de nieuwwaarde van de auto (catalogusprijs) en de CO2-uitstoot. Hoeveel je hiervoor betaalt, verschilt dus per auto, maar het zal snel €1.000 of meer bedragen.
Zorg er wel voor dat je weet hoe hoog dit bedrag ongeveer is voordat je een auto gaat importeren, zodat je geen ongewenste verrassing krijgt. Via de Autoweek BPM Calculator kan je eenvoudig berekenen wat dit ongeveer kost voor de auto die jij op het oog hebt.Je krijgt hierbij altijd twee berekeningen te zien, namelijk de BPM berekening voor het bouwjaar van de auto en de BPM berekening van het huidige jaar. Bij aangifte van de auto bij de belastingdienst mag je zelf kiezen welke van deze berekeningen toegepast wordt. Neem dus de voordeligste! Let erop dat dit bedrag bij Autoweek niet het exacte bedrag is was je daadwerkelijk moet betalen, maar het geeft wel een goede indicatie.
Vergelijk zeker even de aanschafprijs van de auto in Duitsland, plus de BPM, met de aanschafprijs van een gelijkwaardige auto op de Nederlandse markt. Als het verschil niet groter is dan een paar honderd euro, is het niet de moeite waard.Vervoer naar Nederland
De Duitse auto moet natuurlijk nog naar Nederland gebracht worden. Dit kan met een oplegger, maar voor een particulier is het over het algemeen voordeliger om de auto zelf naar Nederland te rijden. Duitsland is natuurlijk lekker dichtbij.
Je moet hem dan laten keuren en importeren bij een RDW keuringsstation. Je rijdt de auto naar Nederland, parkeert hem bij een keuringsstation en een paar dagen later is hij klaar om op te halen. De kosten hiervoor bedragen ongeveer €110 voor RDW leges en de tenaamstelling. Het nieuwe Nederlandse kenteken kost ongeveer €40. Een RDW keuringsstation vind je in de volgende plaatsen:- Almelo, Overijssel
- Amsterdam, Noord-Holland
- Arnhem, Gelderland
- Den Bosch, Noord-Brabant
- Elsoo, Limburg
- Lelystad, Flevoland
- Nieuwegein, Utrecht
- Rijen, Noord-Brabant
- Roosendaal, Noord-Brabant
- Schiedam, Zuid-Holland
- Veldhoven, Noord-Brabant
- Venlo, Limburg
- Waddinxveen, Zuid-Holland
- Zoetermeer, Zuid-Holland
- Zwijndrecht, Zuid-Holland
- Zwolle, Overijssel
Kenteken
Auto’s worden in Duitsland altijd verkocht zonder kenteken en zonder kenteken mag je de weg niet op. Een goede oplossing hiervoor is om een eendagskenteken aan te vragen, die dus één dag geldig is. Je mag dus ook enkel op de aangegeven dag met de auto rijden. Dit kan gratis online via het RDW, maar doe dit wel op tijd. Rijd als je in Nederland woont nooit met een Duits kenteken de Nederlandse grens over, je kan hier een flinke boete voor krijgen.
Verzekering
Om de weg op te mogen moet je natuurlijk ook verzekerd zijn, ook met een eendagskenteken. Een aantal verzekeraars zijn bereid zo’n kenteken voor die ene dag te verzekeren. Regel dit echter op tijd, want de verwerking hiervan duurt wat langer dan een standaard verzekering. De kosten hiervoor bedragen ongeveer €50.
Na invoering van je auto moet hij uiteraard ook weer verzekerd zijn. Dit kan simpelweg zoals een ‘normale’ Nederlandse auto zodra je je kenteken ontvangen hebt. Zorg ervoor dat je dit geregeld hebt voordat je de auto ophaalt.
Je auto voordelig verzekeren? Als lid van de ANWB krijg je 5% korting op alle ANWB-verzekeringen. Daarnaast ben je bij pech onderweg ook nog eens snel geholpen!
Bekijk het aanbod van de ANWBAPK
Je auto moet uiteraard gekeurd zijn. Het keuringscertificaat van de DEKRA of een andere TÜV of HU/AU instantie, die Duitse auto’s vaak hebben, is ook geldig in Nederland. Als dit certificaat niet aanwezig is of niet meer geldig is mag je de weg niet op en kan je de auto dus ook niet zelf naar Nederland rijden.
Hoewel de keuring dus niet noodzakelijk is, wordt het vaak wel aangeraden om zeker te weten dat je auto in orde is op het moment dat je hem gaat gebruiken.Kilometerstand
Omdat een geïmporteerde auto nooit in Nederland gekeurd of onderhouden is, kan het Nederlandse RDW nooit garanderen dat de kilometerstand logisch (kloppend) is. Zorg er bij het importeren van het auto daarom altijd voor dat je een auto aanschaft met volledige onderhoudshistorie, bij voorkeur door een dealer onderhouden. 100% garantie heb je nooit, maar de kans op een teruggedraaide kilometerstand is hierdoor veel kleiner.
Vervoerskosten
Kijk uiteraard ook even goed waar de dealer zich bevindt in Duitsland. De kosten voor brandstof kunnen namelijk aardig oplopen als je bijvoorbeeld helemaal naar Berlijn moet. Houd hier rekening mee in de prijs.
Tijdens de aankoop
Autodealers zijn geslepen verkopers. De kans zit erin dat een dealer je een aantal dingen wijs wil maken of in het contract opneemt die niet waar of niet standaard zijn, in zijn voordeel uiteraard. Lees het contract dus altijd goed door en laat je niet foppen, maar let zeker even op de volgende drie zaken:
Garantie
Minimaal een jaar garantie is een verplichting in Duitsland. Laat je door de dealer dus niet vertellen dat hij niet aansprakelijk is voor gebreken. Alle gebreken aan een auto zijn in Duitsland voor minimaal het eerste jaar voor de rekening van de dealer.
BTW
Als particulier kan je er in Duitsland voor kiezen om je auto exclusief BTW te kopen, om die vervolgens in Nederland te betalen. Kies echter nooit voor deze mogelijkheid. In Nederland bedraagt de BTW namelijk 21%, tegenover 19% in Duitsland. Bij aankoop van een auto scheelt dit veel geld!
De prijs
Bespreek voor je naar Duitsland gaat de prijs. Dat er in Duitsland niet onderhandeld wordt is een fabeltje, waar Duitse autodealers maar al te goed van op de hoogte zijn. Zij weten ook dat jij niet met lege handen terug wilt en spelen hier handig op in.
Een auto zoeken in Duitsland
Wil jij graag een nieuwe auto en klinkt importeren als een goede optie? Ga dan eens rondkijken op een betrouwbare autosite zoals Autoscout24. Bij deze website kan je gemakkelijk Duitse auto’s selecteren en heb je goed inzicht in alle specificaties en de staat van de auto. Neem zeker even vooraf contact op met de dealer voor vragen over schade of andere problemen. Niet alle schade is namelijk zichtbaar.