Waarom is tanken zo duur in Nederland?
De voornaamste reden van onze hoge brandstofprijzen is te wijten aan accijnzen. De Nederlandse staat heft maar liefst € 0,79 over een liter benzine (2019).De voornaamste reden is dat de Nederlandse staat maar liefst € 0,79 heft over een liter benzine (2019). Bij diesel ligt dit iets lager met € 0,50 per liter. De accijns op gas is daarmee het laagst en bedraagt € 0,19 per liter. De staat verdiend goed aan deze accijnzen. In 2017 wist het rijk een kleine 4 miljard euro binnen te halen. Je kunt dus wel begrijpen dat deze accijnzen niet snel zal gaan verdwijnen. De inkomsten vanuit accijnzen voor brandstof maakt daarmee een groot gedeelte uit van de jaarlijkse staatsbegroting.Ons kleine buurlandje Luxemburg is al sinds jaar en dag het land dat de laagste benzineprijs hanteert binnen Europa. Een liter benzine is in dit pittoreske landje al snel € 0,55 goedkoper dan bij ons. Het verschil met diesel en gas bedraagt zo'n € 0,30 minder dan in Nederland. Dus ben je toevallig in de buurt? Tank je auto dan nog even goedkoop vol in Luxemburg!
5 tips om te besparen op benzine
1) Dynamische prijsbepaling
Pomphouders passen de prijzen van hun brandstof constant aan. Bij drukke tijden gaat de prijs omhoog. Bij rustige tijden gaan de prijzen omlaag. Hiermee proberen zij een concurrentievoordeel te behalen wanneer het wat rustiger is. Daarnaast pakken ze meer winst tijdens de drukke tijden, aangezien mensen dan geneigd zijn een iets hogere prijs te accepteren.Tanken in de ochtendspits is over het algemeen ook goedkoper dan tanken in de avondspits. Kies dus altijd voor een rustige tijd in de ochtend om maximaal te besparen op je brandstof.
2) Tank niet op maandag
Tankstations hanteren geen hogere prijzen op maandag, maar voeren daarentegen nauwelijks tot nooit kortingen toe op deze eerste werkdag van de week. Zaterdag is in de regel de dag waarop de meeste acties en kortingen worden toegepast door pomphouders.
3) Ga pas tanken als je tank leeg is
Zoals je begrijpt verbruik je meer brandstof als de weerstand groter wordt. Of het nu een harde wind is waar je tegen in rijdt of je vervoert meerdere mensen mee in je auto. Het extra gewicht betekent uiteindelijk een hoger brandstofverbruik. Dit houdt dus ook in dat de benzinetank zelf gewicht met zich meedraagt. Het is daarom aan te bevelen om pas te gaan tanken als de tank bijna leeg is. Op het laatste moment is de benzinetank lichter en verbruik je dus minder benzine en bespaar je geld.
4) Controleer je bandenspanning regelmatig
Zorg er voor dat je bandenspanning altijd in orde is. Als je banden te zacht zijn, zul je dit terug gaan zien in je brandstofverbruik. Daarnaast is het natuurlijk ook niet veilig om met banden te rijden die geen optimale wegligging kunnen garanderen. Stikstof is eventueel een goed alternatief voor lucht. Het ontsnapt namelijk minder snel uit de band, waardoor je enkel periodiek je banden hoeft te controleren. Je kunt dit echter alleen laten doen bij de garage en dus niet zelf bij een reguliere pompstation.