Wil je klanten een geschenk sturen voorzien van jouw logo? En wil je functionele en unieke cadeautjes creëren met jouw boodschap erop? Dan is het een goed idee om relatiegeschenken te laten drukken. Deze promotionele geschenken vormen niet alleen een attent gebaar, maar zijn een slimme marketingtool met impact.
Voor de positionering van het bedrijf en de bijbehorende boodschap, is het belangrijk dat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Daarom delen we in dit artikel handige tips en tricks om het proces van het bedrukken succesvol te laten verlopen. Van zonnebrillen tot pennen, handige tasjes, telefoonhoesjes en powerbanks; het bedrukken van deze geschenken is een waardevolle manier om klanten te vinden én te binden.
Relatiegeschenken voor jouw bedrijf
Relatiegeschenken heb je in allerlei soorten, vormen en maten. Omdat er zoveel keuze is, moet er eerst worden nagedacht over het doel van het geschenk. Waarom is het belangrijk om deze geschenken te laten bedrukken en welk doel moet er bereikt worden? Relatiegeschenken zijn een investering, daarom zal ook het budget invloed hebben op de keuze die gemaakt kan worden.
Maak eerst het doel concreet, zodat de oriëntatiefase van start kan gaan. Bedenk vervolgens de boodschap die gecommuniceerd zal worden op het product in kwestie. Vervolgens kan worden gekeken hoeveel ruimte deze boodschap zal innemen, daardoor vallen er misschien al een hoop potentiële geschenken af.
Wat plaats je op een relatiegeschenk?
Vaak wordt de keuze gemaakt om het logo van de onderneming te laten drukken op geschenken. Relatiegeschenken met je logo zorgen voor een mate van herkenbaarheid en de juiste positionering. Het staat bovendien voor de kwaliteit die de relatie gewend is. Ook is het logo praktisch, want het maakt het geschenk tijdloos waardoor het niet gekoppeld is aan een bepaald moment om het te kunnen geven.
Worden de geschenken wel voor een bepaalde mijlpaal, evenement of in een specifieke periode gemaakt dan kan het handig zijn om naast het logo een boodschap erop te plaatsen. Een boodschap op het product, versterkt het communicatiedoel en maakt het item nog relevanter. Kies bijvoorbeeld voor de USP van de onderneming of een item met een knipoog. Maak het uniek, relevant en nuttig zodat de klant er oprecht gebruik van kan maken op een passende manier.
Inspiratie voor leuke relatiegeschenken
Er zijn allerlei soorten relatiegeschenken mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een zadelhoes voor in de zomer, wanneer de relaties dol zijn op fietsen. Daardoor wordt het nog aantrekkelijker om de fiets te pakken natuurlijk! Ook tasjes en pennen komen altijd goed van pas. En wat dacht je van een sleutelhanger met pakkende boodschap, dopper of powerbank? Iets meer budget? Dan is een bedrukte koptelefoon een echte eyecatcher.
Het budget
Relatiegeschenken kan je zo duur en goedkoop maken zoals je zelf graag zou willen. Het vooraf afgestemde budget is daarin leidend. Er kan een offerte worden opgevraagd waar verschillende aantallen in worden opgenomen. Zo kan er een afweging worden gemaakt voor hoeveel exemplaren de bestelling geplaatst kan worden. Hoe meer relatiegeschenken je tegelijkertijd laat bedrukken, hoe goedkoper de bestelling uiteindelijk zal zijn.
Btw-regels omtrent relatiegeschenken
Relatiegeschenken zijn bestemd voor bestaande relaties van de onderneming. Daarbij is het woord ‘bestaande’ extra belangrijk, gaat het om het werven van nieuwe klanten middels relatiegeschenken dan spreek je van bedrijfskosten voor acquisitie. Daarom kunnen de kosten per bestaande klant van een relatiegeschenk worden afgetrokken, mits deze waarde per jaar niet hoger dan 227 euro zal zijn.
Ook mag een geschenk worden gegeven wanneer deze ingezet kan worden in het bedrijf van deze betreffende relatie. Bij een relatiegeschenk is ook de term ‘incidenteel’ van belang. Handig om te weten: de term relatie van een bedrijf heeft betrekking op bestaande klanten of leveranciers bijvoorbeeld. Personeel valt hier niet onder. De informatie van de belastingdienst is handig om regelmatig even in te zien, om te checken of de regels niet zijn gewijzigd op dit gebied.
De relatiegeschenken bestellen
Is er gekozen voor een bepaald geschenk en is de offerte verzonden? Dan is het nog even handig om te vragen of er bijvoorbeeld makkelijk een nabestelling kan worden geplaatst. Ook is het belangrijk om de aanleveringsspecificaties op te vragen zodat de vormgever aan de slag kan met het opmaken van het logo en de boodschap in de juiste afmetingen. Vraag een proefdruk om de kwaliteit te beoordelen en dan kan de bestelling definitief worden gemaakt wanneer alles naar wens is.
Veel succes en plezier bij het kiezen van passende relatiegeschenken!
Dit artikel is geschreven door Dagmar Valerie. Ze is marketeer, tekstschrijver en businesscoach. Met haar traject Dichterbij dan je denkt helpt zij ambitieuze ondernemers met het op de kaart zetten van hun onderneming. Daarnaast schrijft zij met veel passie en plezier teksten over lifestyle, persoonlijke groei en ondernemerschap. In 2016 is haar boek 'Liever met lef' verschenen waarin Dagmar anderen inspireert om hun hart te volgen en dromen waar te maken door te leven met lef.