Ben jij alweer bezig met het uitzoeken van de kerstpakketten voor 2018? Mogelijk had je dit nog niet op de planning staan, maar het is toch aan te raden tijdig je hierop te gaan oriënteren. Als je namelijk op tijd begint, heb je ruim de tijd een kerstpakket voor de medewerkers van je bedrijf samen te stellen. Een leuk én goedkoop kerstpakket. Want hoewel je natuurlijk de medewerkers blij wilt maken met dit jaarlijkse presentje, is er niet altijd veel budget beschikbaar.
Er zijn bedrijven die hun medewerkers al jarenlang hetzelfde cadeau geven. Andere bedrijven slaan de plank totaal mis door onpraktische ideeën. Wil jij niet in een van deze categorieën vallen? Om de ontvangers ook echt blij te laten zijn met het pakket, hieronder tien tips voor het samenstellen van hét ideale goedkope kerstpakket dat toch erg gewaardeerd zal worden.
Onthoud: het gaat om het gebaar
Het is belangrijk om te onthouden dat medewerkers vaak niet extra veel waarde hechten aan een groter of duurder kerstpakket. Het gaat meer om de blijk van waardering, en het feit dat een werkgever zo aan het eind van het jaar laat weten blij te zijn met de medewerkers. Het gemiddelde bedrag dat aan een pakket wordt uitgegeven is 25 tot 50 euro, en tegenwoordig is 90 procent van de medewerkers blij met het presentje.
1. Traditioneel, maar wel passend bij de ontvangers
In ongeveer 35 procent van de gevallen krijgen mensen de traditionele levensmiddelendoos cadeau. Dit percentage is bijna gelijk aan het gedeelte van de mensen die dit ook het liefst wil, 32 procent. Een kerstpakket met levensmiddelen wordt vooral gewaardeerd omdat het iets tastbaars is dat samen met een partner of kinderen uitgepakt kan worden.
Er is tegenwoordig veel keus in dit segment, en dit geeft de mogelijkheid het toch net iets specialer te maken. Bij een bedrijf dat zich bijvoorbeeld bezighoudt met duurzame producten of initiatieven zullen de medewerkers veelal zelf dit ook belangrijk vinden. In dit geval kan bijvoorbeeld gekozen worden voor biologische of Fairtrade producten.
2. Een mooie verpakking
Bij een kerstpakket gaat het zeker niet altijd alleen om de inhoud. Net zoals kinderen vinden ook volwassenen het uitpakken al een ervaring op zich. De verpakking speelt dus een grote rol, en een mooie verpakking vergroot bij het uitpakken het feestelijke gevoel. Zo kun je zelfs goedkope kerstpakketten de luxueuze uitstraling geven van premiumkerstpakketten.
3. Een gepersonaliseerd kerstpakket
Mensen waarderen het vaak extra als blijkt dat een pakket specifiek op hun behoefte of wens is samengesteld. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door te kiezen voor een inhoud die specifiek op mannen of vrouwen is gericht, of bestaat uit een selectie van speciale wijnen, bieren of andere non-alcoholische drankjes.
4. Mensen zelf laten kiezen
Cadeaubonnen zijn ook een steeds vaker voorkomend presentje. Medewerkers waarderen een persoonlijke noot, maar begrijpen ook dat het moeilijk is voor iedere persoon iets speciaals te kiezen. Een cadeaubon geeft mensen zelf de mogelijkheid te kiezen voor een belevenis in de vorm van een uitje, een handig apparaat zoals een keukenmachine of toch het levensmiddelenpakket. Tegenwoordig geeft ongeveer een kwart van de bedrijven een cadeaubon, terwijl dit ook door 22 procent van de mensen het liefst ontvangen zou worden.
5. Een kerstpakket van deze tijd
Soms zijn er geluiden te horen dat kerstpakketten ouderwets en niet meer van deze tijd zouden zijn. Het budget voor kerstpakketten kan natuurlijk ook aan een alternatief doel besteed worden. Hierbij kun je denken aan het schenken van het bedrag aan een goed doel, het organiseren van een gezamenlijke activiteit of evenement zoals een kerst- of nieuwjaarsborrel. Medewerkers waarderen echter een presentje als extra beloning voor het harde werk van het afgelopen jaar toch altijd erg. Het is dus zaak een kerstpakket te kiezen wat past in de huidige tijdsgeest, en bij de ontvangers!
We wensen je alvast veel succes met het samenstellen van de kerstpakketten!
Dit artikel werd geschreven door Judith Möhlmann. Judith is zzp'er en thuiswerkende moeder. Al enkele jaren is ze schrijver van de meest uiteenlopende artikelen. Als zuinige Zeeuw is geld besparen er met de paplepel in gegoten. Het is dan ook haar grote uitdaging om zoveel mogelijk manieren te vinden om geld te besparen. Natuurlijk is het wel een voorwaarde dat het leven ook comfortabel en leuk blijft!