Wil je je graag focussen op de internationale markt met jouw webshop? Veel ondernemers hebben de ambitie om andere markten te veroveren buiten Nederland om. Maar wat komt er eigenlijk bij kijken om een internationale webshop te runnen en welke stappen moet je zetten om dit te kunnen bereiken? Waar moet je rekening mee houden als je jouw (internationale) deuren opent? In dit artikel delen we tips hoe je op een toegankelijke en goedkope manier deze uitdaging aan kunt gaan. Veel succes en (werk)plezier toegewenst bij het realiseren van jouw droomwebshop!
Aantrekkelijke content plaatsen op jouw webshop
Wanneer je je gaat focussen op de internationale markt, dan is het belangrijk dat jouw content die je op de website hebt geplaatst, goed aansluit bij jouw potentiële klanten. Jouw webshop is het online visitekaartje van jouw onderneming en daarmee moet je jouw doelgroep overtuigen van de waardevolle producten of diensten die jij verkoopt. Hoe je dat doet? Door middel van de juiste uitstraling (denk aan een passende huisstijl en logo) en communicatie die inspeelt op de behoefte van jouw klanten.
Laat bijvoorbeeld de teksten van jouw webshop vertalen door een native speaker van vertaalplatform Fairlingo. Zij bieden niet alleen transparantie – in de cloud vertalen is goedkoper dan een traditioneel vertaalbureau – maar ook kwaliteitsgarantie. Bovendien wordt de vertaling continu gemonitord waardoor je zeker weet dat de teksten geheel naar wens worden opgeleverd voorzien van de juiste tone of voice. Deze content gaat jouw klanten overtuigen van jouw toegevoegde waarde, waardoor een succesvolle internationale webshop binnen handbereik ligt.
Welke betaalmogelijkheden kies je?
Wanneer je een internationale focus krijgt met jouw onderneming, moet je ook nadenken over administratieve activiteiten. Welke betaalmogelijkheden zijn aantrekkelijk voor jouw internationale klanten? Welke verzendmogelijkheden zijn er en welke sluiten goed aan bij jouw webshop? Op welke manier ga je jouw facturen versturen en kun je het beste rekening houden met internationale wetgeving? Zijn er regels en wetten waar jij specifiek op moet letten met jouw webshop voordat je buiten de Nederlandse grenzen gaat ondernemen? Denk goed na over deze verschillende aspecten van het ondernemerschap, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Hoe ga je jouw internationale klanten bereiken?
Nadat je alle technische aspecten achter de schermen hebt aangepakt, is het minstens zo belangrijk om de juiste internationale klanten te vinden én aan jouw bedrijf te binden. Wie zijn deze klanten en wat zijn hun interesses? Welk probleem los jij voor deze klanten op en hoe kun je deze klanten bereiken?
Social media vormt een laagdrempelige kans, waardoor je kunt werken aan de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw onderneming. Ook SEO en SEA zijn termen die je misschien al eerder hebt gehoord, wanneer je in Nederland actief hebt gewerkt aan het succes van jouw webshop. Door middel van SEO en SEA kan je in zoekmachines beter scoren, waardoor de klanten eerder in jouw webshop terechtkomen bij het doen van een zoekopdracht. Dit vormen allerlei toegankelijke tools om jouw potentiële klanten te bereiken.
Voordat je gaat beginnen is het belangrijk om voor jezelf duidelijk in kaart te brengen wie deze klanten zijn en waar zij zich zullen bevinden, zodat je niet met hagel schiet. Op deze manier kan je gericht aan de slag met marketingactiviteiten om jouw doelen te behalen.
Internationale marketingactiviteiten en feestdagen
Hou je er ook rekening mee dat je in kunt spelen met jouw content op internationale feestdagen? Deze speciale dagen zijn een mooi uitgangspunt om je op te focussen met campagnes. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Black Friday, Cyber Monday, Moederdag en Kerst, zodat je nog beter kunt inspelen op de wensen van jouw klanten. Steeds meer bedrijven doen mee door aantrekkelijke prijzen te hanteren waardoor torenhoge omzetten worden behaald. Geniet van internationaal succes met jouw webshop!
Dit artikel is geschreven door Dagmar Valerie. Ze is marketeer, tekstschrijver en businesscoach. Met haar traject Dichterbij dan je denkt helpt zij ambitieuze ondernemers met het op de kaart zetten van hun onderneming. Daarnaast schrijft zij met veel passie en plezier teksten over lifestyle, persoonlijke groei en ondernemerschap. In 2016 is haar boek 'Liever met lef' verschenen waarin Dagmar anderen inspireert om hun hart te volgen en dromen waar te maken door te leven met lef.
Bedankt voor het inschrijven!
We hebben een mailtje gestuurd naar om je e-mailadres te bevestigen.
We gebruiken je gegevens alleen om je onze nieuwsberichten te sturen. Meer info lees je in onze Privacy & Cookie Policy.