Richard
Vrije Tijd / Online Leestijd: 5 minuten
Cryptocurrency bestaat ondertussen al een slordige 15 jaar. Dit is een relatief korte periode, maar wel eentje waarin deze vorm van digitale valuta het globale financiële landschap al ingrijpend heeft veranderd. Sinds de introductie van Bitcoin in 2009 zijn digitale valuta uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van de moderne economie, zowel als speculatieve investeringsvorm als internationaal betaalmiddel. Laten we even verder kijken in dit artikel. Lees het artikel

Zal betalen met crypto populairder worden?

Leestijd: 5 minuten

Voor heel veel beleggers is cryptocurrency immers al lang een cruciaal element van hun portfolio. Je kan ofwel op lange termijn beleggen in grote munten zoals Bitcoin, of je kan op korte termijn handelen. Dit is niet aan iedereen gegeven, maar door gidsen te lezen zoals bijvoorbeeld die van Jan Jaap Bolkesteijn van CryptoNews, kan je een idee krijgen van welke crypto gaat stijgen deze week en hier snel in beleggen.

Terwijl cryptocurrencies zoals Bitcoin en Ethereum dus ongetwijfeld steeds meer aanvaard worden als investering en waardeopslag, rijst de vraag of ze ook op grotere schaal als betaalmiddel zullen worden omarmd.

De opkomst van digitale valuta's heeft de wereld van financiën dan wel op zijn kop gezet, maar zullen we straks met onze Bitcoin bij de bakker kunnen betalen? Dit kan verre toekomstmuziek lijken, maar we staan in feite dichter bij dit punt dan je zou denken!

De huidige stand van zaken

Laten we beginnen met uit te leggen waarom cryptobetalingen populairder worden. Kort gezegd bieden transacties met crypto voordelen zoals lagere transactiekosten en een snellere afhandeling, vooral voor internationale transacties.

Traditionele bankoverboekingen kunnen meerdere werkdagen duren, terwijl crypto-transacties vaak binnen enkele minuten worden afgerond. Bovendien kunnen crypto-betalingen helpen om transactiekosten te verminderen door tussenpersonen zoals betalingsverwerkers en banken te vermijden.

Deze voordelen maken cryptocurrencies aantrekkelijk voor bedrijven die hun betalingssystemen willen optimaliseren, of voor individuen die geld willen versturen naar het buitenland, bij een webshop willen betalen, bij een cryptocasino willen spelen, of wat dan ook. Anonieme transacties zijn ook mogelijk, een beetje zoals je met prepaidkaarten zoals paysafecard hebt.

Maar los van deze voordelen lijkt crypto momenteel nog niet zo toegankelijk voor de gemiddelde Nederlander, wat het gebruik en de aanvaarding zeker hindert. Kan je Bitcoin en co zelfs gebruiken binnen Nederland? Ja en nee.

De afgelopen jaren hebben we een toenemende acceptatie van cryptocurrency gezien door zowel kleine als grote bedrijven. Grote bedrijven zoals Tesla, Microsoft, en Overstock hebben al Bitcoin als betaalmiddel aanvaard, en steeds meer bedrijven volgen dit voorbeeld (voornamelijk online, zoals webshops of andere platforms).

In de horeca en detailhandel beginnen wel steeds meer bedrijven cryptocurrency te accepteren als betaling voor goederen en diensten, ook binnen Nederland. Dit is deels te danken aan de technologische vooruitgang die het gemakkelijker maakt om crypto-betalingen te integreren en te verwerken. Je kan dus nog niet bij alle bakkers of restaurants met crypto betalen, maar er zijn er wel al een paar.

Positieve factoren die het cryptogebruik kunnen bevorderen

De cryptomarkt is enorm dynamisch en evolueert voortdurend. Hierdoor lijkt het dan ook zeker dat het gebruik ervan zal toenemen, simpelweg omdat er steeds meer technologische vooruitgang komt, met meer toepassingen en meer gebruiksvriendelijke manieren om crypto te kopen, verkopen en gebruiken.

Steeds meer mensen beginnen crypto te ontdekken, wat de bevordering gestaag vooruit stuwt. Ook de regelgeving in Nederland en doorheen de wereld begint gunstiger te worden. Een aantal jaren geleden was er alleen maar een relatief gedoogbeleid, maar nu begint crypto steeds meer als legitiem te worden gezien, met specifieke belastingregels en andere beleidslijnen die het gebruik ervan in een legaal kader steken.

Later dit jaar zal de MiCA van kracht gaan, de Markets in Crypto Assets Regulation. Deze Europese verordening zal een overkoepelend beleid uitstippelen voor de landen van de EU, voornamelijk gericht op consumentenbescherming en heldere regels voor cryptobedrijven. Dit zal de aanvaarding en naamsbekendheid van crypto zeker geen windeieren leggen.

Cryptomunten worden tot slot meer en meer geïntegreerd in bestaande betaalsystemen, bijvoorbeeld door het uitgeven van crypto-kredietkaarten waarmee je gewoon kan pinnen met je crypto (die achter de schermen zal worden omgezet in euro).

Maar het is niet allemaal goed nieuws, er zijn nog een aantal belangrijke hindernissen.

Uitdaging voor de massale aanvaarding van crypto als betaalmiddel

Ondanks de aanzienlijke voordelen en stappen vooruit, zijn er ook uitdagingen die de adoptie van cryptocurrency als betaalmiddel belemmeren.

Een van de grootste hindernissen is de volatiliteit van deze digitale valuta. De waarde van cryptocurrencies kan sterk fluctueren op korte tijd, wat het riskant maakt om ze als betaalmiddel te accepteren. Een betaling die vandaag waardevol lijkt, kan morgen aanzienlijk in waarde dalen. Dit risico kan veel bedrijven afschrikken van het aanvaarden van cryptocurrencies.

Gelukkig worden zogenaamde “stablecoins” steeds populairder. Dit zijn cryptomunten waarvan de waarde vasthangt aan een fiatmunt. Een goed voorbeeld is Tether, waarbij 1 USDT altijd min of meer gelijk is aan 1 Amerikaanse dollar. Dit zorgt voor een relatief stabiele waarde.

Beveiligingskwesties vormen ook een belangrijk aandachtspunt. Hoewel blockchain-technologie bekendstaat om zijn veiligheid, zijn er nog steeds zorgen over cyberaanvallen en fraude. Betalingsbedrijven moeten sowieso investeren in robuuste beveiligingsmaatregelen om crypto-betalingen te beschermen en te voorkomen dat klanten slachtoffer worden van phishing-aanvallen of andere vormen van cybercriminaliteit.

Kortom, zullen we binnenkort allemaal bij de bakker betalen met crypto? Die kans bestaat zeker, maar dit zal afhangen van een aantal factoren, waaronder de technologische vooruitgang (vooral gericht op gebruiksvriendelijkheid), regelgevende ontwikkelingen en de algemene aanvaarding door zowel bedrijven als consumenten.

Zo te zien heeft er nog niemand gereageerd. Er zijn nog geen reacties.   Deel jouw mening en reageer als eerste!
Reageer ook op dit artikel