Vanaf eind volgend jaar shop je gemakkelijk de mooiste, internationale merken zonder zorgen.
Het Europees Parlement, de Europese Commissie en de lidstaten hebben een akkoord bereikt om geoblocking tegen te gaan. Geoblocking is kort gezegd: het vermoeilijken voor consumenten om online aankopen te doen vanuit een ander land dan waar het bedrijf gevestigd is.
De EU heeft al eerder een deel afgeschaft van het geoblocking-beleid in 2015. Nu lijkt geoblocking helemaal verleden tijd te worden.
Wat verandert er nu voor mij?
Voor jou is dit heel goed nieuws! Online kaartjes scoren voor een buitenlands pretpark wordt namelijk veel makkelijker. Naast pretparkkaartjes mag je ook denken aan een koelkast kopen of een auto huren in het buitenland.
Wat houdt de nieuwe regeling in?
Bedrijven die in andere landen actief zijn, zullen vanaf nu de producten die zij aanbieden aan binnenlandse consumenten ook aan buitenlandse consumenten moeten aanbieden. Dit geldt dus alleen in landen waar het bedrijf al wel actief is.
Het bedrijf zal de buitenlandse consument dus niet meer mogen weigeren, doorsturen of eisen dat klanten met een andere creditcard betalen. De bedrijven zullen aanpassingen moeten doorvoeren om aan deze nieuwe regelingen te kunnen voldoen. Zij moeten er dus voor zorgen dat alle klanten gemakkelijk de producten internationaal aan kunnen schaffen.
Best een grote verandering, maar de EU is nog niet klaar. ''De volgende stap is het omlaag brengen van de prijs voor het bezorgen van pakjes over de grens’’ aldus Elzbieta Bieńkowska, lid van de EU.
Daarnaast wil het Europees Parlement dat de rechten van consumenten beter worden beschermd bij het online-aankopen doen. Ook de aankoop van apps moet beter beschermd worden. Als laatste wil de EU ook graag zien dat de verzendkosten geminimaliseerd worden.
Langzaam gaan we naar een tijdperk waar iedereen alles internationaal kan doen. De wereld wordt zogenaamd een ‘global village’. De hele wereld is één groot dorp waar alles kan worden verhandeld en geregeld.
(bron: nu.nl)